‘Wat zullen we eten?’ Als er 1 vraag is, waar bijna dagelijks onnodig stress, ergernis en gedoe over ontstaat, dan is het wel wat we vanavond zullen gaan eten (ja, lekker belangrijk en ja, deze blog gaat ergens naar toe, wat ook jou kan helpen).

Niet in de laatste plaats omdat we met 5 man zijn en niet iedereen alles lekker vindt en misschien vooral wel omdat ik zo’n doos ben (ieder z’n issues, ook ik 😉) die dan toch probeert het iedereen naar de zin te maken. Wat bij voorbaat een verloren race is, want zelfs met de zgn PPP maaltijden (pizza, patat, pannekoeken en zelfs pasta) kom ik niet altijd weg. Want dan is er 1tje aan het ‘cutten’ en daar passen de P’s niet in of besluit een ander ineens alleen koolhydraatarm te willen eten of …

Als het zwaard van Damocles

En dus, terwijl mijn brein het liefst wil terugvallen op gemakkelijke, hoef-ik niet-over-na-te-denken-maaltijden, hijs ik mezelf omhoog uit het moeras, ga aan tafel met een leeg boodschappenlijstje voor mijn giechel en open de Hello Fresh app of duik in de Lekkere Maaltijden-jungle. Want aan het eind van de dag is mijn energie een tikkie lager dan in de ochtend en is het dus moeilijker om iets origineels, lekkers en gezonds te kiezen uit al die recepten.

‘Eigen schuld, dikke bult’, hoor ik je denken. Want een zeer eenvoudige manier om deze stress voor te zijn, is maximaal twee keer per week even te gaan zitten om voor een aantal dagen het eten te verzinnen en kak te hebben aan wat een ieder wel of niet lust, jammer dan (waarbij ik dan meteen zelf door de mand val, want ik eet als enige helemaal geen vlees). Wat mijn ja-maar-duiveltje meteen weet te pareren, want bij ons komt het geregeld voor dat we ergens tussen de 2 en 7 man aan tafel hebben, dus het is helemaal niet handig om voor een aantal dagen vooruit in te slaan.

Not guilty

Zelfs als je denkt te weten wie wanneer thuis eet, verandert dit toch regelmatig op het laatste moment: aanhang blijft gezellig eten, een zoon eet toch bij vriendin of er wordt ineens gesport rond etenstijd, omdat dat het enige moment was, waarop de sportschool nog plaatsen vrij had. Dusss, kom ik mooi mee weg, dat het allemaal mijn eigen schuld zou zijn. Pfieuw 😅.

Ennn, er gloort nog meer hoop aan de horizon voor ‘not guilty’…

Blame je brein!

Want ons brein is medeschuldig aan die ‘ik weet niks te verzinnen voor het avondeten-stress’. In de ochtend is je brein (uitgaand van een normale nachtrust) opgeladen. Door de dag heen maak je continu keuzes, afwegingen, besluiten. Dit kost energie, de batterij van je brein wordt opgesoupeerd en tegen de tijd dat je aan het eind van de dag het avondeten wilt gaan bedenken, is de breinbatterij leeg en komt het aan op je wilskracht om een gezonde en lekkere maaltijd te verzinnen.

Ego depletion

En die wilskracht? Tja, die loopt ook op energie en die heb je dus niet zoveel meer, hebben we net geconstateerd. En zie hier: de neiging om dan naar gemakkelijk te grijpen, de weg van de minste inspanning. De wetenschap heeft hier zelfs een naam voor: ego depletion.

Die ego depletion geldt niet alleen voor het verzinnen van avondeten: het wandelingetje na het avondeten verliest het daardoor van lekker lui Netflixen en het opruimen van de administratieberg van hersenloos scrollen door social media. Als je (brein)moe bent, wil je gewoon geen beslissingen meer moeten nemen.

Wat jou gaat helpen

En daar ligt het antwoord om ook aan het eind van de dag nog wel energiek die lekkere avondmaaltijd op tafel te toveren: zorg dat je brein gedurende dag minder beslissingen hoeft te nemen:

  • Ontwikkel vaste gewoontes. Dit voorkomt dat je over elke volgende stap opnieuw moet nadenken of kiezen
  • Blijf een nieuwe gewoonte herhalen en vast inplannen, zodat het een gewoonte wordt. Hou je er dus aan, ook als je geen zin hebt. Taken plannen op een van tevoren vastgelegd tijdstip is sowieso een goed idee
  • Zorg gedurende de dag voor oplaadmomenten. Neem geregeld pauze, gebruik die tijd voor beweging (wandelingetje of 5 minuten springen/dansen) en laat prikkels zoals je telefoon links liggen.

Hierdoor verdeel je je energie beter, hou je deze op peil en is het verzinnen van eten, het wel gaan hardlopen en het opruimen van je administratie een eitje. Hoe fijn is dat?!

O ja, wat bij ons ook een oplossing blijkt: de jongens koken 1 dag in de week (hadden we jaren geleden al moeten invoeren, haha). Wat een genot is dat!

PS Heb je een lekker en gemakkelijk recept? Leuk, als je het met me deelt!