‘Maak je klaar voor de ontspanning. Dan gaan we nu door naar de moeilijkste oefening van de les. We gaan namelijk niets doen en alleen maar zijn’.

Er gaat een lachgolf door de zaal, wanneer de instructeur dit zegt, terwijl ondertussen iedereen in beweging komt en haar trui, sokken of dekentje pakt. Als cadeautje na de noeste arbeid van het stretchen, rekken en soepeler maken van je lijf mogen we het laatste nummer ontspannen liggen en hoeven we helemaal niets.

Niets doen, appeltje eitje?

Het is het einde van de Bodybalance les en de woorden van de instructeur lijken een grapje te zijn. Maar is dat wel zo? Of zit er misschien wel meer dan een kern van waarheid in zijn woorden? Soms ben ik juist in die laatste oefening me er van bewust hoe druk mijn hoofd is en hoe snel mijn gedachten wegdwalen, opgeslokt door to do-lijstjes.

Soms overvallen emoties me, juist omdat mijn lijf zo ontspannen is en er ruimte is voor dat wat er onder de oppervlakte speelt. De uitdaging om dan de emoties er te laten zijn in het moment, zonder er wat van te vinden of iets mee te doen (zoals bijv. een traan wegvegen, want dat is toch wel heel raar tijdens een BB-les… Oke, da’s voer voor een andere keer: kak hebben aan wat een ander mogelijk van jou vindt).

Zeg eens eerlijk: hoe gemakkelijk ontspan jíj, hoe easypeasy is het voor jou om niets te doen en ‘alleen maar’ te zijn?

Niets doen, vaak super lastig om te doen

Mijn klanten vinden het vaak mega ingewikkeld om niets te doen (en zoals je net las: ik ook soms nog steeds). Alleen al het horen van de opdracht om de komende week een aantal momenten te pakken, waarin ze bewust ‘gewoon’ gaan zitten en dan niets doen behalve zijn in het moment, is voldoende om acuut in de stress te schieten. Hun lijf en brein gaan direct in de ’kan ik niet’ en ‘hoe dan’-stand.

Het heerlijke van nietsnutten

We leven een druk leven in een drukke maatschappij met veel prikkels. We denderen maar door, gevraagd en ongevraagd, waardoor ons brein en ons lijf overuren draait. Nu is het ‘altijd druk zijn’ al niet helemaal gezond, maar zit de crux er misschien nog wel meer in, dat je jezelf onvoldoende hersteltijd geeft, tijd waarin je niets hoeft.

Hierdoor loopt je stresspeil verder op en als jij dan een keer bedenkt om een pas op de plaats te maken door alleen maar te zitten en te nietsen, dan wil dat niet zeggen, dat je brein en lijf daar ook klaar voor zijn en hier meteen in mee (kunnen) gaan. Die staan namelijk nog in de actiestand, die veel vertrouwder en bekender voelt, dan alleen maar zijn. ‘Alleen maar Zijn’, dat staat voor jouw systeem inmiddels gelijk aan saai en verveling… denken we…

Wat het zijn in het moment, het niets doen, je aan moois brengt is legio en pas op, kan ook verslavend zijn, want het zal je doen verlangen naar meer. Meer van een stiller hoofd hebben, een ontspannen lijf voelen, meer van tijd voor jezelf ervaren, meer van energie kunnen opladen en meer van het voelen van een blij hartsgevoel.

Klinkt dit je als muziek in de oren, maar blijf je hangen in de ‘hoe dan’, dan volgt hieronder een aantal tips die jou kunnen helpen meer ontspannen te Zijn.

Tips om te zijn

  • volg rustig je ademhaling zonder de controle erover te pakken. Je ademhaling brengt je in het nu, omdat ademhalen altijd in het nu is
  • zodra je je bewust wordt dat je in je gedachten bent afgedwaald, laat je de gedachte los en keer je terug naar de focus op je ademhaling
  • wees oke en zonder oordeel met alles wat je ervaart in het moment ook als dit onrust, ongemak of ongeduld is. Of dat je misschien juist helemaal niks ervaart. Alles mag er zijn. Blijf rustig focussen op je ademhaling
  • maak er geen wedstrijd van met jezelf. Als het jou max. 1 minuut lukt om te Zijn, dan is dat oké. Geef jezelf de tijd om dit op te bouwen
  • spreek met jezelf een vast moment af wanneer je deze oefening gaat doen. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan of juist voordat je dag gaat beginnen. Structuur en duidelijkheid geven rust en maken het gemakkelijker om te Zijn en niets te hoeven.

Hoe is dat bij jou? Kijk ‘ns of je na het lezen van deze blog, een paar minuten tijd kunt pakken om niets te doen en alleen te Zijn. Wat doet dat dan bij jou? Merk op, hoe dit voelt in je hoofd, in je lijf. Leuk als je het me laat weten in een reactie.

PS Kun je nog wel wat meer hulp gebruiken hierbij? Meld je dan aan voor mijn gratis 3-daagse videocursus ‘uit je hoofd in je lijf’