Keihard werken was het, zodra ik in mijn omgeving negatief gepraat hoorde. Als op verjaardagen, feestjes of gewoon thuis iemand met het ene na het andere negatieve, sombere of zware verhaal aankwam – ‘had ik het al gehoord over B?’ en ‘dat A nu ruzie had met X en het gez**k met Z’, dan wist ik niet hoe snel ik die negativiteit moest neutraliseren door een andere kant te laten zien, een andere positieve invalshoek te kiezen of met een positief verhaal het onderwerp te veranderen.

Ik werd naar van dat negatieve gepraat, kreeg er een knoop van in mijn buik en eerlijk gezegd, ergerde ik me er ook aan. Ging ik dus heel hard mijn best doen om de ander te laten (in)zien (overtuigen, zou ik met de wijsheid van nu zeggen) en er bewust van te maken, dat de wereld zo slecht niet is en dat er echt heel veel moois is en heel veel goed gaat.
Kapot was ik aan het eind van zo’n dag. En als het nou effect had…

Spiegels

Hoe groter de ergernis, hoe groter de (onbewuste) boodschap om eens te onderzoeken wat maakt, dat dit je zo raakt. Dat doen we echter meestal niet. Vaak verschuilen we ons achter redenen als: ‘ja, dat komt, omdat mijn vriendin… en daardoor kan ik niet… en daar erger ik me groen en geel aan’. Of ‘Kost me zoveel energie, dat die collega…, als ze nou eens gewoon…, dan zou ik….’.

Nou kan het inderdaad best zijn, dat je partner veel moppert of zo flexibel is als een stalen deur, dat je collega haar werk doet met de instelling dat het glas altijd half leeg is en dat je ouders zwartkijkers zijn. Én kun je tegelijkertijd jezelf de vraag stellen, wat nou maakt, dat je hier zo’n last van hebt. Het is immers de bui, houding of ergernis van de ander, niet de jouwe.

Zelf de regie pakken over hoe je je voelt

Wat er in de praktijk gebeurt, is dat je het gedrag van de ander jouw stemming laat bepalen. Je maakt de negativiteit ‘van jou’ én denkt vervolgens dat je die ander uit die toestand moet redden (want dan is het weer gezellig). Dus, als je partner, collega of vriendin gromt en bromt, ga jij dit overcompenseren door extra opgewekt te doen of te sussen dat ‘het allemaal toch niet zo ernstig is’, in de hoop dat de stemming van de ander verandert.

Ook ik maakte het mijn missie om íedereen zich er van bewust te laten worden, dat het leven echt veel lichter en fijner is, als je kijkt naar wat er wel goed gaat in plaats van je te voeden met nare verhalen. Als die ander namelijk blijer en positiever zou zijn, zou ik me beter voelen, geen buikpijn meer hebben en niet uitgeput zijn aan het eind van de dag. Een kansloze missie, want een ander zal alleen de andere kant van de medaille gaan zien, als-ie dat wil. Het heeft even geduurd, voordat ik me ervan bewust werd, dat er andere manieren zijn om met negativiteit om te gaan, die me minder energie kosten en meer opleveren.

Bewust worden van

Wees je er van bewust dat:
• je de ander niet kunt veranderen en dus ook niet zijn kijk op situaties, als diegene dat niet wil
• overcompenseren van negatief gedrag niet werkt
• alles er mag zijn, dus ook negativiteit. Je hebt een keuze hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.

Tips

Wat je zou kunnen doen om minder last te krijgen van negativiteit van een ander:
1) Kijk eerlijk en zonder oordeel naar jezelf, hoe het komt dat het voor jou zó belangrijk is, dat die ander positief en opgewekt is, dat je zelfs (onbewust) bereid bent om je eigen energie te laten weglekken.
2) Wat spiegelt die ander naar jou, wat mag er niet zijn?
3) Kijk eens of je situaties waarvan je van tevoren weet, dat negativiteit de boventoon zal voeren, vóór kunt zijn. Dus, als je je brombeer-ma belt, vraag je een keer níet hoe het gaat, maar begin je over ditjes en datjes.

Blijf uit het verhaal, laat je stemming niet afhangen van de ander. Laat bij die ander wat van die ander is en kies je eigen positieve staat van Zijn. Geef jezelf de tijd om dit te veranderen, want een gewoonte veranderen kost nu eenmaal tijd.

Ook voor jou

Merk jij ook, dat je een kei bent in het opslurpen van negativiteit om je heen? Dat dit je uitput? En zou je dit dolgraag willen veranderen, dat je je blij en opgeruimd kunt blijven voelen ongeacht de stemming van de ander? Contact me dan even voor een gratis ‘zo doe ik dat’ sessie en krijg tips voor jouw situatie. Het kan, echt!